"Szeresd az embereket, úgy ahogy vannak.
Másféle emberek ugyanis nincsenek."
/Phil Bosmans/

Tájékoztatás laborleletek vonatkozásában
„Aki belsőleg fölkészült és rendezett, azt nem zavarja
az embereknek csodálatos és józanésszel ellenkező viselkedése.”
(Kempis Tamás)

Házirend

 

A Bagoly Egészségházban az orvosok és a gyógyszerészek, de az összes alkalmazott mindent megtesz azért, hogy Önök az egészségüket minél hamarabb visszanyerjék, és tartósan megőrizhessék. A rendelési időpont biztosítása elvileg nagyon lerövidíti a várakozási időt, de azért vannak nehéz napok, mikor ballábbal kelünk föl, de még délután is ballábbal bandukolunk! Kérjük, a megadott időpontokat vegyék komolyan és tartsák be, mert legtöbbször az az oka a torlódásnak, hogy néhányan késnek, de akkor máris szeretnének bemenni mások időpontjában. A várakozás fokozza a szorongást, és nem jó, ha a vizsgálatra nyugtalan állapotba érkezünk. Szeretnénk, és ezért is mindent megteszünk, ha az épületben tartózkodva, a várakozás minél rövidebb lenne, de ha mégis hosszabb időt kénytelenek eltölteni várakozással, akkor kellemesen és hasznosan tölthessék az idejüket. Az épületben mindenhol elérhető az Internet, ennek minden előnyét kihasználhatják. A nyári melegben a folyosókon is elviselhető hőmérsékletet tartunk, az egész épület klimatizált. A Patikában találnak hasznos információkat tartalmazó szaklapokat, és tanácsokat is kérhetnek, félretetethetnek gyógytermékeket, akár meg is rendelhetik időpontra a következő havi gyógyszereket. Ha megszomjaztak, megéheztek, az automaták is rendelkezésükre állnak a bejárat mellett.

 

Az épület tisztán tartása, jó állapotban való megőrzése elemi érdekünk, de az Önök közérzetét, jóérzését is rontaná egy koszos, elhanyagolt, „lelakott” rendelő. A higiénés követelményeknek maximálisan megfelelve, de esztétikai szempontokat is figyelembe véve az Egészségház vezetése sokat áldoz erre a célra. Kérjük Önöket, segítsenek nekünk ebben a munkában!

 

Egy egészségügyi intézményben, ahol állandóan jönnek-mennek, naponta több százan is megfordulnak, és rövidebb-hosszabb ideig tartózkodnak az épületben, ráadásul betegek is, meg gyerekek is és idősek is, akkor illúzió egy akármilyen házirend szigorú betartását elvárni. Tudom. Mégis, makacsul hajthatatlan vagyok. Lehet, ugyanazt érzem, mint Paul Éluard: „A Föld kék, mint egy narancs.”

 

Mielőbbi gyógyulást kívánva, kérjük, legyen segítségünkre Ön is

 

abban, hogy a zavarmentes várakozást és a jó közérzetet is biztosító házirend előírásait mindenki megértse, és betartsa. Egyben szeretnénk segíteni is Önt, hogy könnyebben tájékozódjon a Bagoly Egészségházban, és megismerje a Ház működési rendjét, a kialakult szokásainkat, szabályainkat.

 

Mit hozzanak magukkal?

„…akkor majd megkérdezik: mi a neve?

(…) Én vagyok, aki vagyok.” (2Móz 3,13-14)

 

„Vagyok, mint minden ember: fenség,
Észak-fok, titok, idegenség” (Ady Endre)

 

Mindenképpen legyen kéznél a betegbiztosítási kártya (TAJ) mindennemű egészségügyi ellátás esetén. A szakorvosi ellátások egy része csak beutalóval vehető igénybe, ezekben az esetekben a beutaló is szükséges, de mindegyik szakrendelés orvosa örül írásos dokumentumnak, mert ez egy információt tartalmazó kapcsolat a két orvos között. Ilyen lehet bármilyen orvosi lelet (orvosi állásfoglalás, laboratóriumi eredmény, konzílium), ami fontos lehet a pontos diagnózis gyorsabb felállításához. Tehát a TAJ- kártya, a beutaló és a lehetséges leletek mellett legyen kéznél a személyi igazolvány és a lakcímkártya is, melyek az Ön azonosításához szükségesek.  

 

Recepció  

„Figyeljük mindig az angyalok hangját, és mi

magunk is finomabban szólunk majd!”

 

Az Egészségházba belépve érdemes a recepcióhoz fordulni. A recepciós hölgyek emberségre hangolva „szeretettel, türelemmel, megértéssel” fogadják Önöket, mi több kedvesen és mosolygósan adnak felvilágosítást, tájékoztatást a Házban éppen folyó rendelésekről. A recepció fogadja a telefonhívásokat, és figyelemmel kíséri a folyosón történteket is. Ha beutalót, korábbi leletet, igazolást kértek kezelőorvosuktól, azokat is átvehetik a recepciónál. A vizsgálat, kezelés után lefoglaltathatják a kontrollvizsgálat időpontját. Ha taxit szeretnének hívni, azt is itt kérhetik. Bármilyen kérdésük, problémájuk adódik a várakozás ideje alatt, forduljanak bizalommal a recepciónál szolgálatban lévő alkalmazottunkhoz. A recepciós hölgyek egészségügyi végzettséggel is rendelkeznek, de nem mindenben képzett szakemberek. Készséggel és megértően válaszolnak az Önök kérdéseire személyesen is és telefonon is, de ne feledjék, ha esetleg nem tudják az Önök kéréseit azonnal és maradéktalanul teljesíteni, azért nem feltétlenül ők a hibásak. Kérek mindenkit, hogy higgadt, nyugodt viselkedéssel tiszteljék meg a recepciós hölgyeket, hisz az indulat, a hangoskodás még sohasem oldott meg semmilyen problémát, és soha nem végződött jó eredménnyel. Ahogy a rendelőkben a sztetoszkóp mindkét végén ember van, úgy a recepciónál is a „pult” mindkét oldalán emberek állnak kapcsolatban, nem egymás ellen küzdő felek.

 

Takarítási rend                                        

  „Szeretem az erőt: de abból az erőből, amelyet szeretek,

a hangya ugyanannyit mutathat, mint az elefánt.” (Stendhal)

 

Az Egészségházban folyamatosan tartózkodik takarítónő. A rendelések végeztével azt a részleget, ahol a rendelés befejeződött, a hozzátartozó váróterülettel takarítják. Ha a rendelés elhúzódik, akkor a takarítás és a következő rendelés között az idő kevésnek bizonyulhat. Különösen a lépcsőn legyenek óvatosak, mert a nedves kő csúszik. Ilyen esetekben kérjük megértő türelmüket, és segítő hozzáállásukat. Ha valami véletlenül kiömlik, kiszóródik, keressék a szolgálatban lévő takarítónőt, vagy kérjék a recepciós segítségét.

 

Kérjük, ügyeljenek a rendre!

„Mindenik embernek a lelkében dal van

és a saját lelkét hallja minden dalban.

És akinek szép a lelkében az ének,

az hallja a mások énekét is szépnek.”

(Babits Mihály)

 

Az Egészségházban próbálunk szép, kulturált, tiszta környezetet biztosítani, amit az Önök segítsége, figyelme nélkül nehezen tudunk megvalósítani. Tiszta és szép környezetben az ember általában jobban is érzi magát, talán jobban is gyógyul. Ha mindehhez tevőlegesen Ön is hozzá tud járulni, akkor a lelke is ragyogni fog, ahogy Babits Mihály írja. De ne szennyezzük tágabb környezetünket se: vigyázzunk az Egészségházra is, Kecskemétre is, Magyarországra is és az egész világ tisztaságára, egészségére!  

 

Az épületben senki sem dohányzik, kérjük, Ön se tegye!

„A dohányzásról pofonegyszerű leszokni.

Én magam is legalább százszor megtettem.”

 Mark Twain

 

A dohányzás káros az egészségre, az Önére is, mások egészségére is, de leginkább a várandós anyákra és a gyermekekre ártalmas. Szeretnénk, ha legalább itt szüneteltetné a dohányzást, de annak még jobban örülnénk, ha leszokna a dohányzásról! Ezt az óhajunkat támogatja az 1999. évi XLII. törvény és az azt módosító 2011. évi XLI- es törvény, melyeknek előírásai szigorúak és szankcionálnak is. A jogszabály előírja, hogy az Intézmény egész területén, beleértve az udvart is, tilos a dohányzás! Az ebből adódó pénzbírságért a szabályszegő felel.

 

Az ital automatát használják kulturáltan!

„Korunkat az eszközök tökéletessége és a végcélok zavarossága jellemzi.”

(Albert Einstein)

 

Kérjük, hogy a poharakat dobják az automaták mellett elhelyezett szemetes kosarakba, és ügyeljenek arra is, hogy lehetőleg ne csöpögtessenek el a folyosón sem üdítőt, sem kapucsínót, mert balesetveszélyes és könnyebben széthordjuk a szennyező anyagokat. Erre különösen a gyermekekkel érkező szülők figyelmét hívjuk föl. Ha mégis kiömlene valamilyen ital, kérjük, keressék meg a mindig jelen lévő takarítónőt, vagy szóljanak a recepciósnak.

 

Ne tűzzenek ki önállóan semmit a faliújságokra!

„Az erőszak a gyengék végső menedéke.”

(Isaak Asimov)

 

Tudjuk mindnyájan, hogy az egyes termékek, szolgáltatások reklámozását, hirdetését nem etikai, hanem anyagi érdekek motiválják. Csak azokért a prospektusokért, szórólapokért, figyelem-felkeltő plakátokért tudunk felelősséget vállalni, amelyeket mi helyezünk el. Kérjük, olvassák el a faliújságokra kihelyezet ismertetőket, biztosan találnak köztük olyanokat, amik hasznukra válnak!

Elsősorban az egészséggel és a betegségekkel kapcsolatos hirdetéseket, reklámokat vállaljuk föl, de ezek közül is csak olyanoknak adunk teret, amelyek – véleményünk szerint - az Önök hasznára válhatnak. Ritkán az egészségügytől távol álló hirdetéseknek is helyet adunk, amelyeknek céljaival egyetértünk.

Nem illik, és nem is érdemes engedély nélkül szórólapot kihelyezni. Még a nyomulós ügynökök is a mi beleegyezésünkkel szednek rá minket, hogy megvegyük olykor szánalmas portékáikat. Kérek Mindenkit, ne próbálkozzon tikokban, észrevétlen elrejteni a szórólapjait! Elsősorban morális okra hivatkozva kérem ezt, de azért se érdemes, mert gyakran ellenőrizzük a kirakott anyagokat, és az ismeretleneket megsemmisítjük.

 

Kulturált viselkedés

„Az udvariasság olyan, mint a nulla a számtanban. Egymagában mit sem jelent,

de sokat változtat azon, amihez hozzátesszük.” (Faludy György)

 

Kérjük, ne hangoskodjanak, ne zavarják betegtársaik nyugalmát. Saját laptopot, telefont, egyéb hanghordozót kizárólag fülhallgatóval hallgassanak. Viselkedésükkel, magatartásukkal ne botránkoztassanak meg senkit. Ne engedjék kisgyermekeiket egyedül csatangolni az épületben, másokat, főleg az idősebbeket zavarhatja, rájuk pedig veszélyes lehet. Állatot az Egészségházba behozni tilos, segítő kutya alkalmankénti engedéllyel (recepciónál kérhető), mások érzékenységét, félelmét figyelembe véve, bekísérheti gazdáját.

 

Gyógyszerismertetők, termékismertetők

„Ha még soká így megy, akkor ez már nem mehet így soká...”

(Kecskeméti kereskedő sóhaja 1932-ből)

 

A kihelyezett ismertetők, szórólapok természetesen ingyenesek, elvihetők, de mindenki annyit vigyen, amennyit tisztességesen fel tud használni. Nem jó, ha a gyerek hozzászokik a pazarláshoz, különösen nem, ha a mások által megtermelt érték pazarlásához. Rossz látni, amikor egy gyerek keze marokba szorítva tart olyan ismertetőket, amit más használni tudna, neki pedig csak 5 percig tetszik és eldobja. Az így nevelt gyermek a játékaival is így bánik, később pedig saját és mások értékeit sem tudja megbecsülni.

 

Mobiltelefon használat

„Csak reménytelen dolgokkal érdemes foglalkozni.”

(Churchill)

 

Kérjük, hogy a mobil telefonokat az Egészségház épületén belül a lehető legrövidebb ideig használják. A rendelőn belül, ahol az orvosi vizsgálat történik, a mobil telefonok használatának mellőzését kérjük. A mobil telefon bekapcsolva egyes műszerek működését zavarhatja, a személyzet figyelmét elvonja, ezáltal a rendelőben folyó munkát akadályozza, és udvariatlanság is másokra rákényszeríteni a mi ügyintézésünk, vagy szórakozásunk hanganyagát. Nem véletlenül nevezték el a humoristák annakidején a maroktelefont bunkofónnak – a gazdájáról.

 

Ne tömörüljenek a rendelők ajtaja előtt!

„A meggondolatlanságnál nincs nagyobb hiba.”

(Szofoklész)

 

Balesetveszélyes is és az orvosi titoktartás valamint a személyiségi jogok is sérülhetnek, ha túl közel állnak a rendelő ajtajához. Kérjük, ügyeljenek arra is, hogy a gyerekek ne szaladgáljanak az Egészségház egész területén, és ne hangoskodjanak. Mindkettő zavarja az idősebb betegeket, zavarhatja a rendeléseket is, valamint balesetveszélyes is lehet.

 

Parkolás

Az alkalom nehezen kínálkozik, könnyen elmúlik.

 

A Bagoly Egészségház körül parkolási lehetőséget biztosítunk Pácienseink részére. Parkolóink a szabadban vannak, nem fedettek, és nem kövezett a talaj, viszont nagyon közel van mindegyik a bejárathoz, és ingyenes. A bejárattal szemben a Mentőknek fenntartott hely van felfestve, közvetlen mellette pedig mozgássérülteknek elkülönített parkolóhelyek, melyet tábla jelez. Kérem, tartsák ezt tiszteletben emberbaráti érzésből is, szabálykövető polgárként is, nem különben azért is, mert közterület felügyelet rendszeresen ellenőrzi, és a megszegőket bünteti.

A kerékpárral érkezők szintén a bejárathoz közel tudják járműveiket lerakni a kijelölt helyen.

Felhívjuk figyelmüket, hogy a járművek (autó, motor, kerékpár) biztonságáért felelősséget nem tudunk vállalni!   

 

Panasztétel és a panasz kivizsgálása

„Semmi lázadás. De semmit sem engedni.”

(Hamvas Béla)

Ha Ön a Bagoly Egészségházban, az egészségügyi ellátásával kapcsolatban valamivel nincs megelégedve, először a kezelést végzőknél tegye meg panaszát. Ha úgy érzi, hogy ott nem nyert orvoslást, akkor panaszt tehet az Egészségház ügyvezetőjénél és a Betegjogi Képviselőnél. Az Egészségház ügyvezetőjét a recepció segítségével érheti el.

 

Az intézmény területileg illetékes független betegjogi képviselője: Dr. Komjáti Andrea

Regionális koordinátor, jogvédelmi képviselő

Munkaidőben elérhető telefonszáma: 06/20/4899-537

E-mail: komjati.andrea@obdk.hu

Levelezési cím: 6726 Szeged, Bal fasor 17-21.

Fogadóóra időpontja: Kedd 9.00-13.00 6000 Kecskemét, Nyíri út 38. I. em.

 

30 munkanapon belül az írásban tett panaszbejelentés kivizsgálásáról tájékoztatást kap az egészségügyi intézménytől.

 

Betegek kötelezettségei

„Egy vagyok közületek, és nélkületek senki sem vagyok.”

 

  • A beteg az egészségügyi szolgáltatások igénybevételekor köteles az intézmény házirendjét, illetőleg az egészségügyi ellátással összefüggő jogszabályokat tiszteletben tartani, az eredményes gyógyító tevékenység érdekében együttműködni az egészségügyi dolgozókkal.
  • A beteg- és hozzátartozói jogok gyakorlása során köteles a beteg és hozzátartozója más beteg jogait tiszteletben tartani, illetőleg a betegjogok gyakorlása nem sértheti az egészségügyi dolgozóknak törvényben foglalt jogait.
  • Tájékoztatni kell az egészségügyi dolgozókat mindarról, amelyek ismerete szükséges a megfelelő gyógykezeléshez. Saját betegségével összefüggésben nyilatkozni kell arról, ami mások életét vagy testi épségét veszélyeztetheti, így különösen a fertőző betegségekről.
  • Köteles betartani az orvosoknak a gyógykezelésével kapcsolatos rendelkezéseit.
  • Kérjük, fontolja meg, hogy a házirendben előírt szabályok be nem tartása esetén az Egészségház vezetése dönthet úgy, hogy az Ön kezelését nem vállalja.  

 

 

A Házirend végére hagytam két áldást. Az első a

 

Hivatás áldása

 

„Aki alkot, azt nem éri kár. Ez nyitottságot ad a munkában és a hivatásban
egyaránt, lehetőséget a megélhetésben és szerencsét.
Ez az a hely, ahol siker fogja övezni a tulajdonost az ő teljességében.”

 

Róna Tamás rabbitól kaptam egy gyönyörű amuletten héber szöveggel. Ő fordította magyarra, egyébként – úgy tudom – nincs „hivatalos” magyar fordítása. Tehát ettől kezdve ez a hivatalos magyar fordítás, ami fent olvasható. A héberül nem tudóknak, mint nekem is, kicsit furcsa lehet az utolsó mondatkezdés: „Ez az a hely, ahol …” Az a héber szó, melyet a hivatás áldása helyként (terület) aposztrofál, más kontextusban Istent is jelenthet. Tehát az amulett nem kizárólag a viselőjét, tulajdonosát segíti, nem csak őt védi meg, hanem azt a területet is, ahol az amulett tulajdonosa tartózkodik. És azokat is segíti, védi, óvja, akik akkor ott tartózkodnak. Tehát a hivatás áldása nem csak a gyógyító(ka)t segíti (orvos, asszisztencia, nővérek), hanem a pácienst is, mivel a gyógyításnak-gyógyulásnak minimum két irányban van hatása. Ez az amulett itt lakik az épületben, és hasonlóképpen őrködik, mint a templomtornyokban a harangok.

 

 

A második, a Szent Patrik kódexbeli áldás, személyre szól. Mindenidőkre és mindegyikőnkre érvényes. Haza is vihető, ha valaki úgy érzi, hogy szüksége van rá.

 

Az Úr legyen előtted,
    hogy a jó utat mutassa neked.
Az Úr legyen melletted,
    hogy téged karjába zárjon és megvédjen.
Az Úr legyen mögötted,
    hogy megvédjen a Gonosz cselvetésétől.
Az Úr legyen alattad,
    hogy felfogjon, ha leesel.
Az Úr legyen tebenned,
    hogy megvigasztaljon, ha szomorú vagy.
Az Úr legyen körülötted,
    hogy megvédjen, ha mások rád rontanak
Az Úr legyen fölötted,
    hogy megáldjon téged.
Így áldjon meg téged a jóságos Isten,
    ma, holnap és minden időben.
                             Ámen.

 

Ha észrevételük, javaslatuk van, kérjük, jelezzék a recepciónál!

 

 

Kecskemét, 2016.

 

Pongrácz József dr.

Igazgató

 

 

 

  • Oltóközpont
  • Reumatológia
  • Ideggyógyászat
  • Szemészet
  • Ultrahang
  • Bőrgyógyászat
  • Urológia
  • Sebészet
  • Fül-orr-gégészet
  • Gasztroenterológia
  • Nőgyógyászat
  • Diabetológia
  • Ortopédia
  • Kardiológia
  • Belgyógyászat
  • Endokrinológia
  • Háziorvosi praxis
  • Gyermekellátás
  • Laboratórium
  • Audiológia
  • Optika
  • Rhinolight kezelés
  • Foglalkozás-egészségügy
  • Citológia
  • Egészségmegőrző szűrővizsgálat
  • Fogászat
  • Paramedicinális ellátások
  • Diétás tanácsadás
  • Bagoly Patika